Vilkår og betingelser

Introduksjon
Dette kjøpet reguleres av de standard vilkårene og betingelsene for forbrukerkjøp av varer på internett, som beskrevet nedenfor. Forbrukerkjøp på internett er hovedsakelig regulert av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og e-handelsloven. Disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter. Lovene er tilgjengelige på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke anses som en begrensning av de lovfestede rettighetene, men heller som en oversikt over partenes hovedrettigheter og -plikter knyttet til transaksjonen.

Salgsbetingelsene er utviklet og anbefalt av Forbrukertilsynet. For bedre forståelse av disse salgsbetingelsene, se Forbrukertilsynets veiledning her.

Avtalen
Avtalen består av disse vilkårene, informasjonen som er oppgitt i bestillingsløsningen, og eventuelle separat avtalte vilkår. Dersom det er konflikt mellom informasjonen, vil de spesifikt avtalte vilkårene mellom partene gjelde, med mindre det strider mot tvingende lovgivning.

Avtalen vil også suppleres med relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer mellom næringsdrivende og forbrukere.

Partene
Selgeren er Rune Flåte, Torset 16, Flaate.rune@gmail.com, 94032420, org.nr 933616185, heretter kalt selgeren.

Kjøperen er forbrukeren som legger inn bestillingen, heretter kalt kjøperen.

Pris
Den oppgitte prisen for varene og tjenestene er totalprisen kjøperen må betale. Denne prisen inkluderer alle skatter og tilleggskostnader. Kjøperen vil ikke være ansvarlig for eventuelle ekstra kostnader som selgeren ikke har informert om før kjøpet.

Avtalens inngåelse
Avtalen blir bindende for begge parter når kjøperen har sendt inn bestillingen til selgeren.

Avtalen er ikke bindende dersom det foreligger typografiske eller inntastingsfeil i tilbudet fra selgeren i bestillingssystemet eller i kjøperens bestilling, og den andre parten innser eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

Betaling
Selger kan kreve betaling for varene når de sendes til kjøperen.

Dersom kjøperen betaler med kredittkort eller debetkort, kan selger reservere kjøpesummen på kortet når bestillingen legges inn. Kortet blir belastet på samme dag varene sendes.

Dersom betalingen skjer med faktura, vil fakturaen bli utstedt når varene sendes. Betalingsfristen er angitt på fakturaen og er minst 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med faktura.

Levering
Levering anses som fullført når kjøperen eller deres representant har mottatt varene.

Dersom leveringstiden ikke er angitt i bestillingsløsningen, skal selger levere varene til kjøperen uten ugrunnet opphold og senest 30 dager etter bestillingen. Varene leveres til kjøperen med mindre annet er avtalt.

Risikoen for varene
Risikoen for varene overgår til kjøperen når han eller hans representant har mottatt varene i samsvar med punkt 6.

Angrerett
Med mindre avtalen er unntatt fra angreretten, kan kjøperen angre kjøpet i samsvar med angrerettloven.

Kjøperen skal varsle selger om angreretten innen 14 dager fra angrerettens start. Perioden inkluderer alle kalenderdager. Dersom perioden slutter på en lørdag, helligdag eller offentlig fridag, forlenges perioden til neste virkedag.

Angrerettsfristen anses som overholdt dersom meldingen sendes før fristens utløp. Kjøperen har bevisbyrden for at angrerett er benyttet, og derfor bør meldingen være skriftlig (angrerettsskjema, e-post eller brev).

Angrerettsfristen begynner:

  • For kjøp av enkeltvarer, fra dagen etter at varene er mottatt.
  • Dersom et abonnement er solgt eller avtalen innebærer regelmessig levering av identiske varer, begynner fristen fra dagen etter at første levering er mottatt.
  • Dersom kjøpet innebærer flere leveranser, begynner fristen fra dagen etter at siste levering er mottatt.

Angrerettsfristen forlenges til 12 måneder etter den opprinnelige fristen dersom selgeren ikke har informert kjøperen om angreretten og standard angrerettskjema før avtalen ble inngått. Det samme gjelder dersom selgeren har unnlatt å informere kjøperen om vilkår, frister og prosedyrer for å benytte angreretten. Dersom selgeren gir informasjonen innen disse 12 månedene, vil angreretten utløpe 14 dager etter at kjøperen mottar informasjonen.

Ved bruk av angreretten skal varene returneres til selger uten ugrunnet opphold og senest 14 dager etter at kjøperen har gitt selger beskjed om angreretten. Kjøperen bærer de direkte kostnadene for retur av varene, med mindre annet er avtalt eller selgeren har unnlatt å informere kjøperen om at han er ansvarlig for returkostnadene. Selgeren kan ikke kreve noen avgifter for at kjøperen benytter angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varene på en rimelig måte for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon uten å miste angreretten. Dersom testing eller prøving går ut over det som er rimelig og nødvendig, kan kjøper være ansvarlig for eventuell verdireduksjon på varene.

Selgeren er forpliktet til å refundere kjøpesummen til kjøperen uten ugrunnet opphold og senest 14 dager etter at selgeren mottar kjøperens melding om angrerett. Selgeren har rett til å tilbakeholde betalingen til varene er returnert, eller kjøper har dokumentert at varene er returnert.

Forsinkelse og Manglende Levering – Kjøperens Rettigheter og Klagefrist
Dersom selgeren ikke leverer varene eller leverer dem for sent i henhold til avtalen, og dette ikke skyldes kjøperen eller kjøperens forhold, kan kjøperen, i henhold til forbrukerkjøpsloven kapittel 5, holde tilbake kjøpesummen, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Kjøperen bør skriftlig varsle selgeren (f.eks. via e-post) som bevis ved krav om manglende oppfyllelse.

Oppfyllelse
Kjøperen kan insistere på kjøpet og kreve oppfyllelse fra selger. Kjøper kan imidlertid ikke kreve oppfyllelse dersom det er et hinder som selgeren ikke kan overvinne, eller dersom oppfyllelsen vil medføre så store ulemper eller kostnader for selgeren at det er uforholdsmessig i forhold til kjøperens interesse i oppfyllelse. Dersom hindringen fjernes innen rimelig tid, kan kjøperen fortsatt kreve oppfyllelse.

Heving
Dersom selgeren ikke leverer varene på leveringstidspunktet, må kjøperen gi selgeren et rimelig tillegg for levering. Hvis selgeren ikke leverer innen tilleggsfristen, kan kjøperen heve kjøpet.

Kjøperen kan umiddelbart heve kjøpet dersom selgeren nekter å levere varene. Det samme gjelder dersom leveringstiden var avgjørende for avtalen, eller dersom kjøperen har informert selger om at leveringstiden var avgjørende.

Erstatning
Kjøper kan kreve erstatning for eventuelt tap som følge av forsinkelse, med mindre selgeren kan bevise at forsinkelsen skyldtes et hinder utenfor selgerens kontroll som ikke kunne vært forutsett, unngått eller overvunnet på avtaletidspunktet.

Feil på varene – Kjøperens rettigheter og klagefrist
Dersom det er en feil med varene, må kjøperen varsle selgeren innen rimelig tid etter at feilen er oppdaget eller burde vært oppdaget. Kjøperen har alltid klaget i tide dersom klagen er gjort innen 2 måneder fra feilen ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget. Klage kan gjøres inntil to år etter at kjøperen mottok varene. Hvis varene eller deler av varene er ment å vare vesentlig lengre enn to år, er klagefristen fem år.

Dersom varene har en feil som ikke skyldes kjøperen, kan kjøperen, i henhold til forbrukerkjøpsloven kapittel 6, holde tilbake kjøpesummen, velge mellom reparasjon eller erstatning, kreve prisavslag, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren.

Klagen til selgeren skal være skriftlig.

Reparasjon eller erstatning
Kjøper kan velge å be om at feilen blir reparert eller at varen blir erstattet. Selger kan imidlertid nekte kjøperens krav dersom det er umulig å oppfylle det, eller dersom oppfyllelsen vil medføre urimelige kostnader for selgeren. Reparasjon eller erstatning skal skje innen rimelig tid. Selger har generelt ikke rett til mer enn to forsøk på å rette samme feil.

Prisavslag
Kjøper kan kreve et rimelig prisavslag dersom varene ikke blir reparert eller erstattet. Dette betyr at forholdet mellom redusert pris og avtalt pris samsvarer med forskjellen mellom varenes verdi i feilaktig og kontraktsmessig stand. Dersom det finnes spesielle grunner, kan prisavslaget baseres på feilens betydning for kjøperen.

Heving
Dersom varene ikke blir reparert eller erstattet, kan kjøper også heve kjøpet dersom feilen ikke er uvesentlig.

Selgers rettigheter ved kjøperens brudd
Dersom kjøperen ikke betaler eller ikke oppfyller andre forpliktelser i henhold til avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgerens forhold, kan selgeren, i henhold til forbrukerkjøpsloven kapittel 9, holde tilbake varene, kreve oppfyllelse av avtalen, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra kjøperen. Selger kan også, avhengig av forholdene, kreve rente på forsinket betaling, inkassogebyr og et rimelig gebyr for uavhentede varer.

Oppfyllelse
Selger kan insistere på kjøpet og kreve at kjøperen betaler kjøpesummen. Hvis varene ikke er levert, mister selger retten til å kreve betaling dersom de venter urimelig lenge med å gjøre krav.

Heving
Selger kan heve avtalen dersom det foreligger vesentlig uteblitt betaling eller annet vesentlig brudd fra kjøperens side.

Personopplysninger
Ansvarlig for innsamling og behandling av personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til annet, kan selgeren, i henhold til personopplysningsloven, kun innhente og lagre personopplysninger som er nødvendige for at selgeren skal kunne oppfylle sine forpliktelser etter avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli delt med andre dersom det er nødvendig for at selgeren skal kunne oppfylle avtalen med kjøperen eller i lovpålagte tilfeller.

Tvisteløsning
Klager skal adresseres til selgeren innen rimelig tid, som angitt i punktene 9 og 10. Partene bør forsøke å løse tvister på en minnelig måte. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen kontakte Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet kan kontaktes på telefonnummer 23 400 500 eller på www.forbrukerradet.no.